
Open Access

Hashim Taha, J Mass Communicat Journalism 2018, 8:2
DOI: 10.4172/2165-7912.1000364

Research Article Open Access

Journal of 
Mass Communication & JournalismJo

ur
na

l o
f M

as
s C

ommunication & Journalism

ISSN: 2165-7912

Volume 8 • Issue 2 • 1000364J Mass Communicat Journalism, an open access journal
ISSN: 2165-7912 

Keywords: Egyptian uprising; Al-Jazeera; Muslim brotherhood; 
President Hosni Mubarak

Introduction
The Arab Spring brought pleasant surprises to millions of Arabs 

around the world. Some scholars thought Arab masses were in a 
political coma. Many political activists felt so powerless that they left 
their homelands and sought refuge in other countries. But ordinary 
people across the Middle East have never lost confidence in themselves; 
they proved to be patient, brave, and patriotic. Some analysts misread 
the symbolism of these popular uprisings. Some argue that the peoples 
revolted for bread and employment; others claimed the uprisings are 
foreign conspiracies. These popular uprisings symbolize the dreams of 
suppressed nations, and their unflagging quest to live in dignity and 
pride. 

The Tunisians triggered popular uprisings in the Arab world 
by proving that despots are vulnerable, and can subdue determined 
peoples. But, don’t forget the Sudanese people who did it twice; toppling 
two military dictatorships, Aboud in 1964, and Numeiri in 1985. How 
could millions of suppressed peoples in neighboring Egypt, Libya, and 
Yemen know about and identify with the Tunisian success story if it 
were not for the mass media? Although Arab governments controlled 
major global media, these governments could not entirely control 
international satellite televisions, mobile telephony, and the Internet. It’s 
not a surprise that most Arab nations shunned government-controlled 
media, and sought political news in foreign media channels (e.g., BBC 
and VOA), before the advent of Al Jazeera. 

During the Arab Spring uprisings, Al Jazeera channel was one of 
the few Arab television channels that stood by the side of the popular 
protest particularly in Egypt. The pan-Arab channel played a catalytic 
role as a change agent. It challenged dictators’ official media outlets 
and exposed their wrong-doings. That was a bold, yet risky editorial 
decision. Fortunately, for Al Jazeera, the popular uprisings succeeded 
in regime change in Tunisia and Egypt. The author of this paper used 
media ethnography and qualitative content analysis to appraise Al 
Jazeera’s coverage of the Egyptian uprising critically. 

Media Dependency Theory
Ball-Rokeach and De Fleur’s media system dependency theory 

provides a useful conceptual framework that integrates phenomenology 
infield media research. “An advantage of media system dependency 
theory is that we can use the same basic concepts that apply to the abstract 
macro relations between systems to examine the more concrete (and 
micro) relations between individuals and the mass media”. According 
to the media dependency theory, “the degree of media contribution to 
individual’s construction of subjective reality is a function of one’s direct 
experiences with various phenomena and consequent dependence on 
the media for information about these phenomena”.

The media dependency theory suggested that media portrayals 
immensely affect individuals’ perceptions of social conflicts if these 
conflicts are remote and far from individuals’ lived experiences. 
Conversely, the closer social conflicts to the individual daily experience 
are, the less his/her perceptions will be congruent with media 
construction of reality. Thus, the perceptions of individuals who do not 
have direct experience with these conflicts can be described as media 
dependent.  

According to Cohen et al. “there was a weak trend, indicating 
that the more remote the conflicts are from people’s unmediated 
experiences – the more they are dependent upon the media for their 
knowledge, understanding, and interpretation of social conflicts”. Their 
study of foreign news coverage in US media suggests the presence of 

*Corresponding author: Mustafa Hashim Taha, American University of Sharjah, 
United Arab Emirates, Tel: +971 6 515 5555; E-mail: mtaha@aus.edu

Received  January 17, 2018; Accepted March 16, 2018; Published March 20, 
2018

Citation: Taha MH (2018) Who is Telling the Truth about the Egyptian Uprising 
2011? Al-Jazeera versus the Egyptian Television. J Mass Communicat Journalism 
8: 364. doi: 10.4172/2165-7912.1000364

Copyright: © 2018 Taha MH. This is an open-access article distributed under the 
terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted 
use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and 
source are credited.

Abstract
This paper examines Al-Jazeera television channel’s coverage of the Egyptian popular uprising and investigates 

the alleged bias in reporting that led the Egyptian authorities to close down al-Jazeera’s office in Cairo. The paper 
uses framing and qualitative content analysis to explore Al-Jazeera’s headlines as well as sources of information 
and news, particularly the interviewees on Friday, Jan. 25, 2011 (Friday of Anger). It also examines the sites of 
demonstrations highlighted in the coverage, namely Maidan al-Tahrir (Liberation Square). To see the divergence 
in news coverage, the paper juxtaposes Al-Jazeera’s coverage and the official Egyptian television’s coverage of 
the protest. It concludes that al-Jazeera’s sources were predominantly leading figures in the Muslim Brotherhood, 
Islamists, and political groups calling for Mubarak’s downfall. Al-Jazeera’s interviewees and headlines saw no merit 
in the reshuffling of the government and considered that as a ploy to gain time and perpetuate Mubarak’s repressive 
rule. On the other hand, the official Egyptian television, unsurprisingly, underscored and deplored acts of vandalism 
(Baltajah in Arabic), praised young protestors’ efforts to protect the Egyptian national museum, called for calm, and 
asked the people to protect Egypt’s security. In a nutshell, al-Jazeera’s reporting was anti-government, highlighting 
voices demanding the toppling of the government, and calling for Mubarak’s departure.

Who is Telling the Truth about the Egyptian Uprising 2011? Al-Jazeera 
versus the Egyptian Television
Mustafa Hashim Taha*
American University of Sharjah, United Arab Emirates



Citation: Taha MH (2018) Who is Telling the Truth about the Egyptian Uprising 2011? Al-Jazeera versus the Egyptian Television. J Mass Communicat 
Journalism 8: 364. doi: 10.4172/2165-7912.1000364

Page 2 of 4

Volume 8 • Issue 2 • 1000364J Mass Communicat Journalism, an open access journal
ISSN: 2165-7912 

a “phenomenon that may be termed the severity syndrome of foreign 
conflict news”. Cohen et al. argued that international conflicts are 
portrayed in the US media as “severe,” “complex” and “unsolvable.” 
Moreover, conflicts in African, Arab and Muslim countries are 
portrayed as crises situations. Journalists, wittingly or unwittingly, 
sustain negative coverage of international events not only because 
of their national biases, but also because of their heavy reliance on 
government sources.

The Framing Theory
Frame analysis becomes a powerful tool for investigating media 

effects on foreign policy formulation and implementation. Goffman 
conceptualized the notion of framing as a person’s definition of a 
situation, or a context in which human interaction takes place. He 
referred to frames as “the schemata of interpretation that enable 
individuals to locate, perceive, identify and label events within their 
life space or the world at large”. For Tuchman, however, a news frame 
represented a “window on the world”. 

According to Kuypers frames are “located in the communicator, 
the text, the receiver, and the culture at large”. Frames “provide the 
interpretive cues for otherwise neutral facts.” Driven by their interests 
and biases, news media construct stories in ways inducing audiences to 
draw certain conclusions. 

Although framing is intentional or unintentional, the news media 
frame stories to advance their perspective, that of the target audience, 
or the views of the people involved in the event or issue. A “frame is 
a central organizing idea for making sense of relevant events and 
suggesting what is at issue” [1]. Gamson [1] refers to several framing 
devices, including metaphors, catchphrases, depictions, and visual 
images. Paletz and Entman [2] argued that the form of television 
news “disguises the process of selecting, framing, structuring, 
contextualizing, and linking stories; it conceals the reconstitution and 
reconstruction of reality”. Thus, “Media discourse is part of the process 
by which individuals construct meaning, and public opinion is part of 
the process by which journalists …develop and crystallize meaning in 
public discourse”.

Political communication scholars have used frame analysis mostly 
to examine how journalists relied on story lines to depict political events, 
highlight issues, and describe political figures. They differentiated 
between news media frames and individuals’ frames [3,4]. 

Iyengar and Simon argued, “Print and broadcast news coverage of 
world events involving the use of US military force have propagated the 
world view and policy preferences of the incumbent administrations”. 
Such news stories furnish their audiences with “contextual cues or 
frames in which to evaluate those subjects”. Gamson and Modigliani 
[5] suggested that frames are formed by the interplay of journalistic 
routines and the influence of interest groups. Frames may reflect, 
however, ideological values of a particular social class and can be 
“driven by ideology and prejudice” [6].

Journalists use media frames to influence audiences’ interpretations 
of media messages. Gitlin [7] defined media frames as “persistent 
patterns of cognition, interpretation, of selection, emphasis, and 
exclusion, by which symbol – handlers routinely organize discourse, 
whether verbal or visual”. Entman [6] extended this notion and contends 
that media frames rely on salience, repetition, and association with 
familiar symbols while directing “attention away from other aspects”. 
Thus, “the essence of framing is sizing – magnifying or shrinking 
elements of the depicted reality to make them more or less salient” 

[3]. Entman [6] argues that frame diagnoses causes, make moral 
judgments, and suggest remedies. Thus, frames serve to “introduce or 
raise the salience or apparent importance of certain ideas, activating 
schemas that encourage target audiences to think, feel, and decide in a 
particular way”.

But media frames may not resonate with individuals’ frames. 
Audiences may accept, reject, or reframe these media frames [8,9]. 
Some studies examined the divergence between news media frames and 
public frames and depicted the public as an active rather than a passive 
audience. Since divergent frames compete for audiences’ attention, 
some scholars consider framing as a competitive process. 

Literature Review
Created by the Emir of Qatar in 1996, Al Jazeera emerged as the 

most important television channel in the Arab world. Entrapped 
by their national government-controlled television channels, Arab 
audiences were vying a new voice that resonates with their needs and 
concerns.

The Egyptian government created more than 25 state-owned 
channels to persuade the Egyptian people with the government’s 
stories, and to counteract Al Jazeera influence. Nonetheless, both 
endeavors failed abysmally. Disillusioned Arab people found in Al 
Jazeera news what they were looking for; a reasonable degree of 
editorial independence, and voice that expresses their dissatisfaction 
with the political stagnation, corruption, and repression in the Arab 
world. According to Zayani and Sahraoui [10] Arabs identified with 
Al Jazeera, it is “the channel of Arab disenchantment, articulating what 
people want to say but cannot say with a rare sense of audacity”. 

AJA journalistic independence should be understood in context; 
the channel can’t work against the wish of its benefactor, Qatar. One 
example is the dramatic change in AJA’s coverage of Saudi Arabia. 
Following a Qatari-Saudi rapprochement, AJA’s aggressive approach 
to Saudi affairs changed into a meek and complacent coverage. And 
although Qatar argues that Al-Jazeera operates autonomously and that 
Qatar would not interfere in the channels editorial policies [11], there 
were incidents where Qatar intervened to reign in Al Jazeera.

Arab audiences’ identification with AJA is not coincidental, because 
the channel played the victim’s role for its coverage of Afghanistan and 
Iraq. AJA’s office in Kabul was attacked, probably in retaliation for the 
scoop, it got from its exclusive coverage of the war in Afghanistan. 
Moreover, AJA’s office in Baghdad was attacked by a US warplane 
that killed one of its correspondents (Tariq Ayoub). A cameraman, 
Sami al-Haj, working for AJA was arrested in Afghanistan and sent 
to Guantanamo detention center because he was allegedly helping 
al-Qaeda. He was release after nine years of imprisonment for lack 
of sufficient evidence. Recently, there were reports that the Bush 
administration entertained the idea of bombing AJA headquarters in 
Doha. The US pressures on Qatar to reign in AJA sustained doubts 
about the U.S. ingenuity about promoting free speech.

AJA was instrumental in exposing the U.S. fallacies about the 
WMD in Iraq, as well as the atrocities committed by the U.S. officers 
against Iraqi detainees in Abu Ghraib prison. AJA also criticized some 
Arab states, including Egypt, for collaborating with the United States 
and ignoring the interests of their peoples. Because of its provocative 
reporting on Arab politics, Al Jazeera had been banned by many Arab 
governments - Saudi Arabia, Kuwait, Yemen - to name a few [11]. AJA 
office in Cairo was closed a few days after the beginning of the popular 
uprising.



Citation: Taha MH (2018) Who is Telling the Truth about the Egyptian Uprising 2011? Al-Jazeera versus the Egyptian Television. J Mass Communicat 
Journalism 8: 364. doi: 10.4172/2165-7912.1000364

Page 3 of 4

Volume 8 • Issue 2 • 1000364J Mass Communicat Journalism, an open access journal
ISSN: 2165-7912 

Saghieh claimed that “Aljazeera’s Impact Derives From its ability 
to fuse two dimensions of globalization: sophisticated technology 
(“capitalist globalization”) and an appeal to ethnic and religious 
populism (what might be called, from old Marxist phraseology, 
(“lumpenproletariat globalization”).

Al Jazeera drew caustic criticism from many expected and 
unexpected sources. For example, former US secretary of Defense 
Donald Rumsfeld described the channel as a “mouthpiece of al-
Qaeda,” calling Al Jazeera “vicious, inaccurate and inexcusable”. Pollock 
argued that AJA compromised its journalistic integrity to serve Qatar’s 
political interests (Washingtoninstitute.org). But, some scholars tried 
to exonerate AJA and justify its biased reporting of some events. 
Iskandar and El-Nawawi [12] reasoned that AJA practiced “contextual 
objectivity” to meet its “audience’s expectations”. But, the concept of 
“conceptual objectivity” may not stand the scrutiny if coverage focuses 
on an in-group rivalry occurring in one contextual setting.

Al Jazeera coverage of the Arab uprisings bolsters the channel’s 
standing in many countries. Some elites in some countries resented 
seeing Al Jazeera used for political expediency. Al Jazeera, to its credit, 
was persistently supportive of Arab civic societies. The channel endured 
some renowned employee defections probably because of its coverage 
of the uprising in Syria (e.g., Ghassan Ben Jeddo, and Luna AlShibl). 

El-Nawawy and Iskandar [13] acknowledged bias in Al Jazeera 
coverage of the Iraq war, but justified it “contextual objectivity.” The 
authors vindicated Al Jazeera reasoning that most media organizations 
frame news in a biased fashion [14]. And although Al Jazeera has more 
editorial independence compared to similar news channels (Al Arabiya 
and Al Hurrah for example), its sensational coverage of political news 
in Iraq and Afghanistan is well-documented.

Wojcieszak argues, “Western critics have described Aljazeera as an 
‘inexcusably biased’ ‘mouthpiece of Osama bin Laden’, criticized it for 
covering uncontextualized violence, death, and torture, accused the 
channel of hampering the democratization efforts in Iraq, and blamed 
it for the rise of insurgence and the increase in kidnapping incidents.” 
According to Samuel-Azran, “Aljazeera reports were “contaminated” 
and can be categorized as “propaganda,”. But, this is not a negative 
characterization for Al Jazeera as it brands itself as “a counter-hegemonic 
force in the Middle East, a force that facilitates sociopolitical changes 
by criticizing and challenging the institutionalized structures and the 
prevalent social discourse in the Arab world”. Zayani and Sahraoui [10] 
highlighted Al Jazeera’s regionally remarkable editorial independence, 
and its sympathetic coverage of the sufferings of Iraqis and Palestinians 
with “a distinctly Arab perspective”.

Research questions

RQ1: How did Aljazeera cover the uprisings in Egypt?

RQ2: Did Aljazeera’s coverage adhere to the principles of journalistic 
objectivity?

Methodology
In this exploratory study, the researcher watched AJA channel 

news during the two weeks of the Egyptian uprisings. He watched the 
AJA news three times per day (morning, midday, and evening). The 
researcher also watched the news all day during the “Friday of Rage.” 
He also watched the Egyptian television channel to see the difference in 
the coverage. On Saturday, Jan. 29, 2011 the researcher watched AJA as 
well as the Egyptian television concurrently from 4 p.m. to 10 p.m. to 
explore the variation in their messages. The researcher videotaped the 

headline news, and took notes of the key points. He also used Al Jazeera.
net as an aid to search for more information on the AJA coverage.

The researcher gathered the data and transcribed it. He systematically 
classified the data into categories along thematic lines. He also took 
note of the influential interviewees on AJA and their statements. Then, 
he compared the coverage of the AJA and the Egyptian television to see 
the similarities and the differences in terms of language used as well as 
visuals.

To answer research questions, the researcher used media 
ethnography and qualitative context analysis. Madianou (2005), argues, 
“Media ethnography is gaining around as a legitimate research method.” 
The researcher used personnel observation to observe and evaluate the 
coverage of both channels to ensure the information and the way they 
are broadcasted.

Findings

Major themes on AJA: An overriding theme of AJA coverage was 
demanding Mubarak’s departure. AJA espoused the protesters’ demands 
calling for preventing of hereditary by dissolving the Consultative 
Council and the Parliament, enacting constitutional amendments 
(namely articles 76 and 77) to facilitate free and fair presidential and 
parliamentary elections, and lifting the state of emergency. 

Most of the AJA coverage was from the Tahrir Square (Maidan al-
Tahrir). Demonstrations in other cities were also covered including 
Alexandria, Al Arish, and Suez City. The focus was on the martyrs and 
those injured by the security forces. Many of the television coverage 
highlighted the masses on the streets, and the popular shouts “the 
people want toppling the regime.” 

Another major theme was that the thugs (Baltajia in Arabic) were 
attacking the demonstrators. AJA suggested that some of these thugs 
were secret police in plain clothes. They are also supported by the 
national ruling party and some business people.

AJA’s coverage also hailed the Egyptian army as a neutral and 
reliable bastion of democracy. The army was depicted as a defender of 
free speech, protecting the protestors from police brutality.

AJA also highlighted Mubarak speech, framing it as too little too 
late. Most of the guests who commented on the speech condemned it 
arguing that it did not respond to the needs of the people.

Prominent opinion leaders on AJA: AJA broadcast Sheikh Yusuf 
Al Qaradawi’s statement asking the people to rise against the Egyptian 
government and calling on Mubarak to step-down. The respected 
Islamic preacher and his views on the uprising were featured numerous 
times. AJA also allowed Mohammed Hassanein Haikal, a prominent 
journalist known for anti-government stance, to use his program 
“Ma’a Haikal,” to call on Mubarak to step-down and discuss issues 
of the Egyptian revolution. The pan-Arab channel also interviewed 
Mohammed ElBaradei, Amr Musa, Ayman Noor, Amr Khaled, some 
apolitical members of the “Youth of the Revolution,” in addition to a 
number of the Muslim Brotherhood leaders including Isam Al-Irian 
and Abdel Munem Abu al-Fotooh. 

Major themes on Egyptian television – Egypt’s News (Akhbar 
Masr)

Most of the news on the Egyptian government-controlled television, 
Egypt’s News, focused on “how to protect Egypt.” The television 
highlighted complaints from numerous people who called-in from 
Nasr, Basateen, Roxy, and Rehab cities, complaining from looting and 



Citation: Taha MH (2018) Who is Telling the Truth about the Egyptian Uprising 2011? Al-Jazeera versus the Egyptian Television. J Mass Communicat 
Journalism 8: 364. doi: 10.4172/2165-7912.1000364

Page 4 of 4

Volume 8 • Issue 2 • 1000364J Mass Communicat Journalism, an open access journal
ISSN: 2165-7912 

mugging. The television also broadcast news from a looted and burnt 
down Carrefour store in Ma’adi City, in Cairo. The main theme was 
that the thugs (Baltajia) were terrorizing the people. The television also 
highlighted news that in Cairo as well as in Alexandria the youth were 
protecting their homes as well public properties, namely the Egyptian 
National Museum.

Another important message was the need to respect the law and 
reject chaos. Interestingly, the Egyptian television never broadcast from 
the Tahrir Square; but showed live images from quiet places in Cairo, 
including an angle of Six of October Bridge. The Egyptian television 
also demanded that the people respect the army’s orders and abide by 
the curfew. 

A major of the Egyptian television coverage was a conspiracy to 
destroy Egypt, and the people should pull together to protect it. For 
example, there were reports that the thugs (Baltajia) were attacking 
57357 Hospital, which is a public hospital catering for children who 
suffer from cancer. 

The Egyptian television also carried live all government news. It 
featured Mubarak witnessing the swearing in of the Ahmed Shafiq 
government. It also broadcast news refuting rumors about the fleeing 
of Jamal and Ala Mubarak to London.

Unlike AJA, the Egyptian television did not feature any prominent 
opinion leader, safe Sheikh al-Azhar. He called on the Egyptian people 
to safeguard Egypt and protect it.

Discussion
AJA’s passionate coverage of the Egyptian uprising was not 

coincidental or episodic. The channel is known for criticizing Egyptian 
government and siding with its opponents. According to Seib, 
Aljazeera’s coverage of Egypt 2005 infringed on government’s rights. 
He added that “on the Election Day 2005 the Egyptian state channel 
didn’t mention [anything] about the anti-Mubarak protests. However, 
Aljazeera aired an interview with Mohammed H. Haikal [whose known 
to be an anti-Mubarak icon, and he banned to talk with the national 
channel]. Moreover, in the parliament day election state Egyptian 
channel didn’t report the violence accompanier the voting. Aljazeera; 
[however], ran footages with bloody faces and thugs waving machetes 
while police officers stood by”.

If we compare the coverage of AJA and the Egyptian television of 
the Egyptian revolution we find that both of them were biased; AJA to 
the people and the Egyptian television to the government. But, if we 
compare AJA coverage of the Egyptian uprising with the BBC’s, we find 
a striking difference. AJA did not give a room for the representatives 
of the Egyptian government or their supporters. On the other hand, 
the BBC interviewed Mohammed Albaradey, Ahmed F. Sorour, the 
head of the parliament, the new secretary of the National Party Majed 
Alsherbeny, Prime Minister Ahmed Shafiq, and the ex-vice president 
Omar Sulaiman. Thus, the BBC coverage is relatively more balanced 
compared to AJA’s.

AJA’s coverage of the Egyptian revolution sheds more light on 
the channel’s political orientation. But, its potency should not be 
exaggerated. AJA provides Arab peoples with a voice [15], but its 
influence on the behavior of Arab states [16] should not be overstated.

Conclusion
This study shows that AJA coverage of the Egyptian uprising aimed 

at a regime change in Egypt. All the coverage including the news, the 
guests in the Doha studio, and the interviewees on the streets in Egypt 
were in favor of ousting Mubarak and dismantling his regime. AJA did 
not give room for the Egyptian government under Mubarak to voice its 
concerns. Thus, the coverage was squarely supportive of the Egyptian 
people against Mubarak’s regime. Daring as it was, AJA’s coverage of 
the Egyptian uprising could not have taken place if was not sanctioned 
by the Qatari authorities. It’s inconceivable for any person, much less a 
satellite media channel, to speak openly against an existing Arab ruler 
without being questioned by local government authorities. 

Al Jazeera’s assertions about editorial independence did not stand 
scrutiny. The popular uprising during the Arab Spring, 2011, made it 
evident that the channel reporting of events is far from balanced. Al 
Jazeera was tough on Mubarak of Egypt, Gaddafi of Libya, and Saleh of 
Yemen. But, the channel was lenient and sheepish on Bashir of Sudan, 
Assad of Syria and the monarchy of Bahrain. Although controlled by the 
state of Qatar, Al Jazeera is increasingly becoming a media diplomacy 
tool for the Arab people.

References

1.	 Gamson W (1989) News as framing: Comments on Graber. American 
Behavioral Scientist 33: 157-166.

2.	 Paletz DL, Entman RM (1981) Media, power, politics. New York: The Free 
Press.

3.	 Entman R (1991) Framing U.S. coverage of international news: Contrasts in 
narratives of KAL and Iran Air incidents. Journal of Communication.

4.	 Pan Z, Kosicki GM (1993) Framing analysis: An approach to news discourse. 
Political Communication 10: 55-75.

5.	 Gamson WA, Modigliani A (1987) The changing culture of affirmative action. 
Research in Political Sociology 3: 137-177.

6.	 Entman R (1993) Framing: Towards clarification of a fractured paradigm. 
Journal of Communication 43: 51-58.

7.	 Gitlin T (1980) The whole world is watching: Mass media in the making and 
unmaking of the New Left.  Berkeley: University of California Press.

8.	 Kosicki GM, McLeod JM (1990) Learning from the political news: Effects of 
media images and information processing strategies. Mass Communication 
and political information processing.

9.	 Paterson C (1992) Television news from Frontline States.  New York; Westport, 
Connecticut: Praeger.

10.	Zayani M, Sahraoui S (2007) The Culture of Al Jazeera: Inside an Arab Media 
Giant.

11.	El-Nawawy M, Iskander A (2002) Al-Jazeera: How the Free Arab News Network 
Scooped The World and Changed the Middle-East. London: Cambridge.

12.	Iskander A, El-Nawawi M (2004) Al Jazeera and war coverage in Iraq: The 
media’s quest for contextual objectivity. Reporting War Journalism in Wartime.

13.	El-Nawawy M, Iskandar A (2003) Al-Jazeera: The Story of the network that is 
rattling governments and redefining modern journalism.

14.	Aday S, Livingston S, Hebert M (2005) Embedding the Truth: A Cross-Cultural 
Analysis of Objectivity and Television Coverage of the Iraq War. The Harvard 
International Journal of Press.

15.	Hafez Kai (2006) Arab Satellite Broadcasting: Democracy without Political 
Parties. Transnational Broadcasting Studies 15.

16.	Lynch M (2006) Voices of the New Arab Public: Iraq, Al-Jazeera, and Middle 
East Politics Today. Columbia University Press.

https://www.deepdyve.com/lp/sage/news-as-framing-comments-on-graber-UDfe4pj636
https://www.deepdyve.com/lp/sage/news-as-framing-comments-on-graber-UDfe4pj636
https://mmu.rl.talis.com/items/DF68B3BA-8272-4066-819C-1E5453EF69FE.html
https://mmu.rl.talis.com/items/DF68B3BA-8272-4066-819C-1E5453EF69FE.html
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10584609.1993.9962963?journalCode=upcp20
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10584609.1993.9962963?journalCode=upcp20
https://www.bibsonomy.org/bibtex/1898467c2baa7f22f921b72f7c0eb6e23/vanatteveldt
https://www.bibsonomy.org/bibtex/1898467c2baa7f22f921b72f7c0eb6e23/vanatteveldt
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x/abstract
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x/abstract
https://archive.org/details/wholeworldiswatc00gitl
https://archive.org/details/wholeworldiswatc00gitl
https://www.amazon.com/Culture-Al-Jazeera-Inside-Media/dp/0786429615
https://www.amazon.com/Culture-Al-Jazeera-Inside-Media/dp/0786429615
https://www.taylorfrancis.com/books/e/9781134298662/chapters/10.4324%2F9780203497562-25
https://www.taylorfrancis.com/books/e/9781134298662/chapters/10.4324%2F9780203497562-25
https://books.google.co.in/books/about/Al_Jazeera.html?id=xGe7jwEACAAJ&redir_esc=y
https://books.google.co.in/books/about/Al_Jazeera.html?id=xGe7jwEACAAJ&redir_esc=y
http://www.mafhoum.com/press9/279S21.htm
http://www.mafhoum.com/press9/279S21.htm
http://www.jstor.org/stable/10.7312/lync13448
http://www.jstor.org/stable/10.7312/lync13448

	Title
	Corresponding author
	Abstract 
	Keywords
	Introduction
	Media Dependency Theory 
	The Framing Theory 
	Literature Review 
	Research questions 

	Methodology
	Findings
	Major themes on Egyptian television - Egypt’s News (Akhbar Masr) 

	Discussion 
	Conclusion
	References

